RSS

Thursday, April 30, 2009

apabila saya bercakap tentang cinta

Assalamualaikum.....

Cinta,kasih sayang,rahmat,perhatian dari Allah yang kudambakan selama ini.Hebatnya kuasa cinta Adawiyah terhadap sang Penciptanya sehingga sanggup menggadaikan masa indah bersama makhluk indah ciptaan Tuhan,cinta yang dianggap seolah-olah akan merampas hak kekasih kesayangannya.

Hari ini di kaherah khususnya dlm kalangan pelajar medic(mungkin juga azhari,saya tidak pasti;p )
isu cinta,kahwin semasa belajar,borang bait muslim,'musyrif sebenar' sudah tidak lagi menjadi isu hangat,malah menjadi isu BIASA untuk dibincangkan..huhu...advance x advance nya budak2 mesir ni..teringat pada seorang pensyarah di INTEC yang berkata "korang kat sana (mesir) memang suka kawin2 yek?".Saya hanya mampu tersenyum ketika itu,sebab bukanlah orang yang berpengalaman dlm bab2 nih ketika itu(skrg pun!!).

Maafkan saya kerana tidak berminat menceritakan tentang hal peribadi walaupun tajuknya 'apabila saya berbicara ttg cinta'.Bukan apa,bahaya tmbhn pula di mesir ;-) .

Cuma ingin berkongsi rasa dengan sahabat2 yang saaaaaaaaaaangat saya sayangi khususnya di luar sana.

Para remaja yang seusia dengan saya biarpun kita saling TIDAK MENGENALI.

Saya rasakan saya 'boleh' bercakap tentang tajuk ini kerana saya jg masih begelar remaja(ahaks~).Walaupun dugaan yang datang pada saya pastinya tidak sehebat kalian yang dihadapkan dengan pelbagai keseronokan yang mengaburi mata.Hanya iman yang teguh yang mampu menyelamatkan dalam keadaan itu.Namun saya sedar bahawa seringkali dikatakan bahawa pengalaman merupakan guru terbaik utk memberi pengajaran pd kita dalam bahasa mudahnya.

Saya fikir tentu sahabat2 sekalian sendiri dapat lihat bagaimana realiti remaja pada hari ini.Ber pasang-pasangan(YANG TIDAK SYAR'IE) bukan setakat perkara biasa,bahkan boleh jadi sampai tahap mengaibkan sekiranya masing2 masih solo.Sampai begitu sekali keadaannya.Semakin lama semakin membarah pula.Hatta pelajar sekolah rendah pun sudah lama pandai bab2 ini.seingat sy seawal darjah 6 sy sudah dimainkan dengan isu ini di dpn mata.Allah..Allah...

Kasihan pula melihat sahabat2 seusia ini.Saya percaya ketika inilah perasaan2 demikian kian memuncak.mcmmn sy tahu??bukankah sdh sy katakan sy remaja jgk??huhu~

Namun,mungkin kerana over focus atau org arab kate syaghal sgt dgn perkara demikian,kita seolah2 lupa..bahawa terlalu banyak perkara yang boleh kita fikirkan selain memikirkan bab2 perasaan ini.Terlalu...

Oh,tidak sesekali saya katakan bahawa kita harus membuang jauh2 perasaan2 sedemikian,kerana itu sudah dikira melawan kehendak fitrah manusia yang dicampakkan dalam jiwa anak Adam yang normal.Kerana itu Islam dtg utk mengawal fitrah itu,bukanlah untuk menghalangnya scr total.Hanya untuk menguruskannya supaya terarah ke jalan yang diredhaiNya.

Terlalu banyak perkara lain yang blh kita fikirkan ketika ini.Sebab pesanan Imam Hassan al-Banna,hero alaf baru ini bahawa masa yang kita ada adalah sedikit berbanding tanggungjawab yang terbeban di pundak.

Hurm,apakah tersampai apa yang cuba saya smpaikan pada hari ini...

to be continued~~~~

*yakin dengan rezeki yg telah Allah tentukan..Ya Allah permudahkan segala urusanku dan sahabat2 ku..DUNIA DAN AKHIRAT

belajar utk berkata benar walaupun selalu sahaja yang hak itu pahit...lama2 pasti menjadi manis

3 comments:

Jackster® said...

hurM..

Unknown said...

erm..

bole nak bincang..cuma setiap perkara tu kena wasatiyah..

ke cana?

*terlalu membincangkan perkara ini kadang2 menyebabkan lagha act..(my opinion)

cz-masih banyak perkara yg bole dibncangkan-n kadang2 benda2 kawen ni dbncngkan meleret2..

ye.kita daa besar.

kita juga daa besa tuk bncang tentng Islam.tntng dunia.ttg umat.

"Rahsia hati -tak siapa tahu-Allah sahaja yg tahu~!'

dabei said...

huhu..takut sebenanye nak bace komen2 ni...xsangka dah ada org baca post kali ni..wat eva pun,masing2 ada pndpt tersendiri kan~dan hati manusia saling berbolak-balik

mengharapkan pengajaran dalam setiap tindakan..ameen~~~