RSS

Monday, November 8, 2010

8 November 2010

Assalamualaikum...

AlhamdulILLAH.Ini post kedua saya pada hari ini.Dan inilah kali pertama saya memuatkan dua entri dalam masa  sehari.Hari yang begitu istimewa untuk saya mengingati beliau yang paling layak saya berbuat baik kepadanya.Nama beliau mungkin tidak begitu popular untuk meniti bibir-bibir masyarakat,namun dirinya terlalu dekat di hati saya.Mungkin anda juga masih tidak mengenalinya yang menjadi sebab saya dan anda berjumpa di dunia ini.

Beliau yang bernama ZAINORA MOHAMED OZAIR seorang wanita yang terlalu istimewa untuk kami sekeluarga.Dengan perwatakan yang saya kira sederhana, beliau mempunyai cara tersendiri dalam mendidik seorang putera yang baru juga melayari kehidupannya tersendiri,serta 6 orang puteri yang sangat variasi dari segi perangai dan ketinggian :) (sekadar selingan).Pernah ditanya bagaimana beliau mengendalikan anak-anak yang begitu ramai dan begitu rapat jaraknya antara satu sama lain.Jawapannya ringkas,didiklah yang atas supaya boleh membantu menguruskan adik-adik pula!

Ketika kami kecil,selalu sahaja diadakan pertandingan bilik terbersih,(saya yang mempunyai strategi tersendiri untuk menang),pembahagian zon masing-masing untuk dibersihkan,misi pencarian duit di seluruh pelosok rumah dan sebagainya.Pada zaman adik-adik pula,demi memberikan semangat untuk membersihkan rumah,mereka diberikan title 'menteri-menteri' tertentu mengikut portfolio masing-masing.Menteri kasut dan menteri telekung paling saya ingati walaupun itu bukan era kami kategori A (saya dan adik beradik ke atas)Mungkin kerana kami agak ramai sehingga jarang merasa sunyi tanpa kehadiran jiran-jiran.

Satu lagi method yang saya kagum ialah teknik cold treatment yang diperkenalkan sepanjang tumbesaran kami.Silap langkah,malas untuk melaksanakan arahan hanya akan membuatkan kami menyesal apabila disishkan daripada membuat apa-apa pekerjaan walaupun mungkin secara zahirnya dilihat menguntungkan kerana boleh berehat.

Kini beliau membenarkan saya terbang jauh demi menimba ilmu.Satu pengorbanan yang saya kira tidak semua ibu mampu melakukannya.Terima kasih mak kerana......segalanya.Tiada kata yang mampu menggambarkan segalanya.

Moga dipanjangkan umur dalam kebaikan dan kerahmatan dariNya.

0 comments: